ROHRSCHACH
2007
In het veelzijdige werk van Jaap de Jonge speelt beweging een belangrijke
rol. Soms is de beweging afhankelijk van wind of zonlicht, een andere
keer worden bewegende beelden of objecten in werking gezet door mechaniek
of is het de hand van de beschouwer die het beeld bepaald.
In dit werk zien we een aaneenschakeling van gespiegelde vlekken die in
wervelend tempo in elkaar overvloeien. Op de grote projecties die de hoek
van de ruimte vullen, worden de spiegel-beelden afzonderlijk geprojecteerd
en synchroon afgespeeld. De bezoeker kan het beeld inlopen en zich omringd
voelen door schaduwen. Het beeld en de beweging zijn door de Jonge bepaald
maar de beschouwer kan de beelden interpreteren en dus toch zijn eigen
beelden scheppen.
Voor deze video installatie heeft de Jonge zich laten inspireren door
de ‘Inktvlekkentest’ van de Zwitserse arts Hermann Rohrschach.
In de jaren 40/50 was deze zogenaamde Rohrschachtest een populaire test
in de klinische psychologie, maar door het subjectieve karakter wordt
de test tegenwoordig niet meer toegepast.
De menselijke relaties, onlosmakelijk verbonden met de psychologie komen
ook tot uitdrukking in de Rohrschachvlekken van de Jonge. Een caleidoscopisch
privé album van zwartgrijze schaduwen die voornamelijk zijn opgebouwd
uit schaduwen van zijn naaste familie. De mens als bewegende schaduw in
een eeuwige wereld.
ROHRSCHACH 2007
Movement plays an important role in the many aspects of Jaap de Jonge’s
work. Sometimes the movement depends on the wind or sunlight; sometimes
moving sculptures or objects are set in motion mechanically or the sculpture
is determined by the viewer’s hand.
In this work we see a succession of mirrored blots that flow into each
other at a vertiginous speed. These mirror images move synchronously as
they are projected separately onto the large projections that fill the
corner of the space. Visitors can enter the sculpture and feel themselves
surrounded by shadows. Although de Jonge determines both the sculpture
and the movement, viewers are nonetheless free to interpret the work or
even to create their own images.
The inspiration behind this video installation comes from the ‘ink
blot test’ of the Swiss doctor Hermann Rohrschach. During the 1940s
and ‘50s, the Rohrschach Test was a popular test in clinical psychology
but is now no longer applied because of its subjective nature.
Human relations, which are inextricably linked with psychology, are also
expressed in de Jonge’s Rohrschach blots through a kaleidoscopic
private album of grey-black shadows that mainly consist of the silhouettes
of his immediate family. Here, the individual is a shadow moving through
an eternal world.
terug
naar boven
|
|
|